Henry Ford dokázal poskladať auto do 93 minút. Spoznajte aj ďalších 8 zaujímavých faktov o tomto výnimočnom mužovi | www.fordszilcar.sk

Henry Ford dokázal poskladať auto do 93 minút. Spoznajte aj ďalších 8 zaujímavých faktov o tomto výnimočnom mužovi

25.09.2020

Skôr než skonštruoval prvý benzínový motor, opravoval hodiny a pracoval na farme. Jeho víziou však bolo vyrábať autá, ktoré by si mohla dovoliť široká verejnosť. Svoj sen si začal plniť po spustení pásovej výroby, vďaka ktorej sa stavba Modelu T skrátila z 12 hodín na 93 minút.

1. V mladosti farmárčil a opravoval hodinky

Henry Ford sa o techniku zaujímal už od úplného detstva. Veľkým míľnikom bolo, keď prvýkrát zbadal lokomotívu. Ako 12-ročný si totiž uvedomil, že dopravné prostriedky nemusia byť ťahané iba koňmi. O tri roky nato už opravoval hodinky rodinným pribuzným a priateľom.

Po smrti jeho matky jeho otec chcel, aby sa Henry začal naplno venovať ich rodinnej farme. A to aj napriek tomu, že mu táto činnosť nikdy nevoňala. V minulosti sa o farmársku prácu zaujímal iba kvôli svojej matke, ktorej na nej pomáhal.

2. Svoj prvý parný stroj postavil ako 15-ročný

V roku 1878 zostrojil svoj prvý motor na parný pohon. Ďalšie vedomosti a zručnosti získal počas štúdia strojníctva.

Vďaka jeho neustálej potrebe napredovať sa z mladého opravára hodiniek stal opravár parných strojov. Napriek tomu, že sa v parných motoroch dokonale vyznal, uvažoval o novom – benzínovom spôsobe pohonu.

Skúsení odborníci, naopak, v benzínových motoroch nevideli žiadnu budúcnosť.

Henry Ford

3. Prvé benzínové auto konštruoval po večeroch

Neskôr sa zamestnal v spoločnosti Edison Illuminating Company, kde sa z neho po dvoch rokoch stal hlavný inžinier. Od plnenia vízie s benzínovými motormi ho neodradilo ani množstvo povinností.

Zatiaľ čo pre Edisona pracoval cez deň, na aktivity okolo vlastného benzínového motora mu zostal čas už iba po večeroch. Jeho sen sa mu podarilo splniť v roku 1893, teda 15 rokov po tom, čo skonštruoval svoj vlastný parný motor.

Ford Quadricycle
Ford Quadricycle. Zdroj: Henry Ford Museum

O tri roky neskôr svetu predstavil aj produkt svojich bezsenných nocí, ktorým bol Quadricycle – prvé samohybné vozidlo s benzínovým pohonom. Toto auto však neskôr predal a peniaze investoval do vývoja ďalšieho konceptu.

4. Jeho úspechu predchádzalo niekoľko krachov

Aby sa mohol do konštruovania pustiť naplno, svoje aktivity sa rozhodol zastrešiť pod firmou
Detroit Automobile Company. Žiaľ, realita sa nezhodovala s jeho predstavami a firmu musel nechať po chvíli zbankrotovať.

Rovnaký osud postihol po roku fungovania aj jeho druhú spoločnosť Henry Ford Company, ktorá je v súčasnosti známa výrobou luxusných áut Cadillac.

5. Chcel vyrábať vozidlá, ktoré by si mohol dovoliť hocikto

Henry Ford sa však predchádzajúcimi neúspechmi nenechal odradiť a s podnikaním to skúsil aj po tretíkrát. V roku 1903 teda zakladá spoločnosť Ford Motor Company a základný kapitál v hodnote 28 000 dolárov mu poskytli obyčajní ľudia, pre ktorých chcel vozidlá vyrábať.

Jeho víziou totiž bolo vyrábať lacné autá pre širokú verejnosť. Vôbec prvým automobilom, ktorý vznikol pod značkou Ford, bol Model A.

Neskôr sa k nemu pridal aj automobil Ford Model N, ktorého výrobné náklady boli asi 600 dolárov za kus. Pre vtedajšie pomery to však bolo stále veľa.

Ford Model N
Ford Model N z roku 1906 – 1908. Zdroj: Flickr/Sicnag

6. Vďaka montážnej linke vyrábal autá o 30 % lacnejšie

Ďalším vozidlom z produkcie Fordu bol Model T, s ktorým sa spája najväčší úspech Henryho Forda – spustenie výroby na montážnej linke. Vďaka tomu sa produkcia tohto legendárneho modelu urýchlila a zjednodušila.

Prejavilo sa to napokon aj na výrobných nákladoch. Zatiaľ čo v roku 1908, keď bola produkcia Modelu T spustená, stála výroba jedného auta 980 dolárov, v roku 1927 to už bolo iba 290 dolárov. Model T sa tak stal prvým najdostupnejším vozidlom pre širokú masu ľudí.

Henry Ford

Každý pracovník na montážnej linke vykonával iba jeden a ten istý úkon. Vďaka tomu sa na výrobe automobilov Ford mohli podieľať aj úplní laici, ktorí nahradili skúsených strojárov.

Model T opúšťal fabriku výhradne s karosériou v čiernej farbe, pretože tá schla oveľa rýchlejšie než iné odtiene a zbytočne nebrzdila produkciu.

7. Každé tri minúty nový Ford

Zatiaľ čo v pôvodnej továrni trvala výroba Modelu T vyše 12 hodín, v novej fabrike dokázal vďaka pásovej výrobe tento čas skrátiť na 93 minút. Už v roku 1914, teda rok po zavedení pásovej výroby, z továrne v Highland Parku vychádzal nový Ford každé tri minúty.

A to aj napriek tomu, že Henry Ford v tej dobe zamestnával päťnásobne menej pracovníkov ako iné automobilky. Ich náplň práce bola síce vďaka automatizácii jednoduchá, no strašne jednotvárna. Z toho dôvodu začali zamestnanci z Fordu masovo utekať a hľadať si zaujímavejšiu prácu.

Aby mohla výroba áut pokračovať aj naďalej, Henry Ford zostávajúcim pracovníkom aj nováčikom zvýšil plat a skrátil ich pracovný čas. Zarábali teda dvojnásobne viac a pracovali o jednu hodinu menej.

Ford Model T si napokon mohli dovoliť kúpiť aj zamestnanci, a to už po štyroch mesiacoch práce.

Ford Model T
Zdroj: Jalopnik

Po troch rokoch fungovania pásovej výroby sa zisky spoločnosti Ford zdvojnásobili.

8. Ford vyrábal aj lietadlá

Henry Ford chcel svoje pôsobenie z automobilového priemyslu rozšíriť aj do letectva či politiky. Úspech s výrobou automobilov pre všetkých ho doviedol k presvedčeniu, že to isté chce dokázať urobiť s lietadlami.

Keď v spolupráci s konštruktérom Ottom Koppenom vyrobili v roku 1926 kompaktné lietadlo Ford Flivver, zdalo sa, že úspech má na dosah. Flivver totiž reálne fungoval a lietal. Mnohí ho označovali za „Model T vo vzduchu“.

Ford Flivver
Zdroj: Wikimedia.org

Osudnou sa mu však stala skúšobná cesta z Michiganu do Miami ponad oceán len s jednou nádržou paliva. Keď sa pilot Harry J. Brooks dostal nad oceán, motor lietadla sa zasekol a Ford Flivver sa zrútil do vody. Telo pilota sa nikdy nenašlo.

Zaujal vás životný príbeh Henryho Forda? Sledujte Facebook stránku Ford Szilcar, kde nájdete ďalšie inšpiratívne myšlienky tohto automobilového vizionára a génia.